Quan vaig començar a escriure aquest breu text, vaig pensar a posar-li “Maritime Transport for Dummies”, reivindicant el deure que tenim d’ensenyar a la societat a estar informada, i per a això destacaré de forma molt bàsica, els elements claus del nostre negoci.
En tot aquest món de la logística i el transport, no molta gent sap, a ciències certes, “Què es cou” en el transport marítim: Com es treballa cada dia en cadascun dels departaments que el gestionen?, Què és el que es cotitza i ven realment als clients?, Quin és el paper de cadascun dels actors que intervenen en tota l’operativa? Des que algú, amb una mercaderia o alguns béns en el seu poder o sota la seva gestió, entengui’s el “carregador”, decideix que cal canviar-la d’ubicació, per raons personals o comercials, i sol posar-la en caixes, paquets, pallets i probablement dins d’un contenidor, omplint la seva totalitat (FCL) o part del mateix (LCL), passant per tota la cadena d’esdeveniments que comporta, fins a l’entrada en port i on, si tot va com és previst, es carregarà a bord d’un vaixell, destinat per a tal fi, és clar, amb una cadena de costos associada i connectada amb cada pas que se succeeix.
Una vegada realitzada la travessia marítima, aquest producte/cosa/xafarderia, farà un periple, semblança a l’inicial, descarregant del vaixell, sent inspeccionat en molts casos per autoritats de diversa índole, depenent del país, per a garantir que allò està conforme a les lleis, d’aquesta manera una vegada autoritzat, pot seguir el seu camí probablement cap al punt de desconsolidación o de lliurament, és a dir, el lloc on es buiden els contenidors, sigui un magatzem, o un dipòsit duaner, o el que anomenem també “casa del client”, sempre depenent una caterva de processos documentals, que garanteixen la legalitat de tota l’operativa.
Faig èmfasi en aquest punt de la legalitat, perquè qui pensa que el port és un forat de temes il·legals, s’equivoca, ja que la legalitat i la seguretat són temes primordials en la generació de confiança de tota la cadena logística.
Arribats a aquest punt, ens plantegem esquemàticament la situació, trobem: Treballs d’envasament, d’empaquetat, d’embalatge, de recollida, de transport terrestre entre cadascun d’aquests “nodes” i de transport marítim entre el més llunyà.
Fins i tot en el transport marítim fa falta conèixer i negociar en tots els trams de contractació de la cadena logística del transport.
Certament la major part de les distàncies es realitzen a bord d’un vaixell mercant, que encara estant en el segle XXI era en la qual pensem que tot el resol la tecnologia, en alta mar i fins i tot en els propis ports, se segueix a la mercè de la naturalesa.
En una oficina on es gestiona el transport marítim, es venen perquè l’o els espais, coneguts com “slots”, que ocupa un contenidor, com si tractéssim d’un seient d’un avió, i a aquest preu, se li afegeixen uns recàrrecs segons la casuística aplicable.
El Vaixell en qüestió, ve, per exemple, una vegada a la setmana i càrrega tot això de l’exportació i descàrrega en aquest port tota la importació de diferents destinacions, perquè el 90% del temps, des de les navilieres estarem realitzant gestions de transport terrestre i transport ferroviari, en aquesta crida per alguns “primera milla”, per a oferir-los aquesta distribució de mercaderies als seus llocs de desconsolidación, o dipòsits on després seran enviats als seus destins finals, o ben utilitzats directament per a fabricar determinats productes.
És aquesta la raó per la qual diem que el Transport Terrestre és l’ànima subsidiària del transport marítim i pot arribar a ser el punt més important d’una transacció comercial en logística, ja que és el tram que pot reportar la diferència entre tenir beneficis o no i en el qual es pot acabar de garantir un bon servei al client o no i és fonamental conèixer-lo, saber com comparar els preus, buscar les millors ofertes, per a això cal conèixer el mercat i és clar, formar-se per a ell, com fem en els estudis universitaris de logística i negocis marítims del TecnoCampus de Mataró, Grau Universitari Pioner a Catalunya i únic enfocat als Negocis Marítims i el Màster Universitari en Logística, Cadena de Subministraments i Negocis Marítims, estudi d’altíssim nivell en qualitat acadèmica i professional, sent un factor molt important a l’hora de cotitzar una càrrega marítima amb un client, ja que, en condicions normals (que no en les actuals), és el tram més car, així com és el que més incidències sol tenir, per la complicacions pròpies del trànsit, per l’estricta legislació i la regulació dels temps de conducció, els costos del combustible etc.
Sens dubte, pensar que els que ens dediquem al transport marítim, només sabem de vaixells, és un error fonamental, com he anat enunciant, per a dedicar-se al node marítim, fa falta conèixer i negociar en tots els trams de contractació de la cadena logística del transport.
Avui estem davant una situació summament anòmala sorgida des del Covid 19, que ja he explicat en un altre article “Contenidor’s Shortage, Shipping Disruption”: Elementary my dear Watson.“, i noves conclusions i aprenentatges van sorgint que aniré publicant gradualment, així que ara com ara, destaco la importància de la interdependència entre les maneres de transport i sobretot la necessitat de conèixer-los a l’hora de negociar qualsevol transacció logística.
By Dr. Jesus Martinez Marin Ph.D , Ms.C, M.Phil 🌿
Vols formar-te com a #expert en la gestió de la #cadena #logística? Coneix el #Màster Universitari en Logística, Cadena de Subministrament i Negocis Marítims amb títol oficial de la Universitat Pompeu Fabra!
Recent Comments